Creatieve technieken in onderzoek

ONDERZOEK & TRAINING

TRAINING CREATIEVE TECHNIEKEN IN ONDERZOEK

Wil je graag het maximale halen uit je kwalitatieve onderzoek? Merk je dat een vraag-antwoord gesprek vaak niet volstaat? Heb je te maken met een uitdagende doelgroep? Wil je een interview of focusgroep net wat anders aanpakken? Wil je eens wat anders opleveren dan een uitgebreid rapport? Dan is deze training wellicht iets voor jou.

Aan de hand van eigen praktijkvoorbeelden vertel ik hoe je als onderzoeker creatiever kunt nadenken over het inrichten van je onderzoek. Op welke manier (met welke creatieve technieken/gesprekstechnieken) kun je het optimale uit je respondenten en dus uit je onderzoek halen? Ik presenteer en demonstreer een aantal creatieve technieken die gebruikt kunnen worden in kwalitatief onderzoek. In mijn syllabus staan er zeker 25 beschreven. Maar hierop zijn uiteraard vele variaties mogelijk. En telkens ontdek ik zelf weer nieuwe technieken. Daarnaast zoom ik in op het belang van goede communicatieve vaardigheden. Verder ook aandacht voor de analyse en rapportage van kwalitatief onderzoek. En vooral hoe je eens wat anders kunt opleveren dan een rapport. De training is een combinatie van presentatie, voorbeelden aan de hand van filmpjes en zelf oefenen. En dat alles in een ruimte midden in het centrum van Rotterdam die bij uitstek uitnodigt tot creativiteit.

 

PROGRAMMA

Tijdens de training komen de volgende onderdelen aan bod:

1. Focusgroepen en interviewen: wanneer doe je wat?

2. Respondenten en rollen: welke zijn er? Hoe ga je ermee om? Tips en technieken

3. Het ontwikkelen van een goede gesprekshandleiding

4. Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek: welke technieken zijn geschikt en wanneer? 

5. Demonstratie van een paar creatieve technieken

6. Ontwikkelen van een stukje gesprekshandleiding met een creatieve techniek

7. Gesprekstechnieken: de vaardigheden van de gespreksleider en/of interviewer

8. (Creatieve) output van kwalitatief onderzoek: beelden zeggen soms zoveel meer dan woorden

9. Analyse van kwalitatief onderzoek: doe wat nodig is

10. Rollenspellen: zelf oefenen in de rol van gesprekleider of interviewer mét gebruik van een of

      meerdere creatieve technieken

WAT LEVERT DEZE TRAINING JE OP?

Leren hoe je creatiever met onderzoek kunt omgaan

 

Kennis gemaakt met creatieve technieken die je in onderzoek kunt inzetten

 

Geoefend met creatieve technieken in de rol van interviewer/gespreksleider

 

Herkennen van verschillende rollen van respondenten

 

Goede, praktische handvatten om zelf kwalitatief onderzoek uit te voeren en daarbij creatieve technieken in te zetten

 

Inzicht in gesprekstechnieken die komen kijken bij kwalitatief onderzoek

 

Zelfverzekerder je kwalitatieve onderzoek in

 

Het belang inzien van communicatie en creativiteit in kwalitatief onderzoek

 

Kennis gemaakt met andere manieren van rapporteren

 

Weten hoe je je gesprekshandleiding optimaal kunt laten aansluiten op je respondenten

 

Veel voorbeelden uit de onderzoekspraktijk gehoord

VOOR WIE IS DEZE TRAINING?

De training is voor onderzoekers, beleidsmedewerkers, docenten, auditors, communicatiemedewerkers en andere professionals die graag eens op een vernieuwende manier met kwalitatief onderzoek aan de slag willen. Wil je graag onderzoeken buiten de gebaande paden? Heb je bijvoorbeeld te maken met een doelgroep waarmee het gesprek lastig is en je zoekt naar aanvullende technieken? Wil je je onderzoek eens op een andere manier terugkoppelen? Wil je de dataverzameling wat anders inrichten dan gebruikelijk? Heb je behoefte aan nieuwe ideeën over het uitvoeren van kwalitatief onderzoek? Dan is deze training geschikt voor jou. Deelnemers aan deze training werken onder andere bij; gemeenten, ministeries, provincies, marktonderzoeksbureaus, onderwijsinstellingen, zorginstellingen en andere overheidsorganen.

 

WAAR EN WANNEER?

Datum

21 maart 2019

Tijd

9.30-17.00u

Locatie

Kosten

€ 350,- excl. BTW

Aantal deelnemers

minimaal 3 - maximaal 8

Incompany

Genoemde data zijn voor open inschrijvingen. Wil je liever een incompanytraining? Of wil je meer informatie over een training geheel op maat? Neem dan contact op voor de mogelijkheden. Ik organiseer incompanytrainingen vanaf drie deelnemers.

MARION MATTHIJSSEN | ONDERZOEK & TRAINING

__________

 

Privacystatement

CONTACT

__________

 

marion@onderzoektraining.nl

+31 6 226 46 988

HUIDIGE PROJECTEN

__________

 

Kwalitatief onderzoek naar flexwerkers bij de gemeente Utrecht i.o.v. Gemeente Utrecht en FNV

Praktijkgericht actie-onderzoek bij Ipse de Bruggen in samenwerking met Disability Studies

Moderator Coalitie Erbij

Kwalitatief onderzoek naar Energietransitie onder Rotterdammers i.o.v. Gemeente Rotterdam